Özel Gün Fotoğrafı Çekim Teknikleri
Orta şiddette aydınlatılmış kapalı bir yerde pencere kenarında 1/60 ya da 1/100 saniyede, f/4 ya da f/5,6 da ISO 400 ile çalışılabilir.
Işığı ışıkölçerle (pozometre) yandan ve konu eğer güneşe karşıysa karşıdan gelen ışığı önlemeye çalışarak, en yakından ölçmek gerekir.
Dikkati dağıtmamak için hızlı fakat soğukkanlı olmak gerekir. Yoksa tüm doğallık yitirilebilir. Modelin fotoğraf makinesine bakıp bakmaması hiç önemli değildir. Çünkü fotoğrafa bir şeyler kazandıracak olan bakışların doğrultusu değil kişinin doğallığıdır.
Düğün salonları, evler gibi kapalı yerler oturup sohbet eden, oynayan, konuşan insanları doğal hâllerinde yakalamak için uygun çalışma alanlarıdır.
Doğal hareketi yakalamak için bu tür yerlerde bir süre kişileri inceledikten sonra pozlandırmaya sessizce başlanmalıdır. Tek kişi yerine ikili, üçlü bir beraberlik, çekimi kolaylaştırır. Birinin pozlandırılıp diğerleriyle ilgilenmeden oturup konuşması ile insan ögesi ön planda olan çalışmalar oluşmaktadır. 24×36 veya orta boy fotoğraf makineleri ve büyük açıklıklı veya orta açıklıklı objektifler önerilebilir. İSO değeri yüksek film gerekmektedir.
Konuyu gözleyip uygun hareket beklenmeli ve daha sonra çekim yapılmalıdır. Kişi doğallığına kavuşana kadar beklenmelidir. Bazen kişiyi rahatlatmak için başta birkaç poz çekilebilir, kişi fotoğrafçının varlığına alışıp rahatladıktan sonra sonuç alınabilir.
Göz seviyesinden çekim yapmak çoğu insan için iyi yöntemdir. Fazla düşük açılı bir yakın çekim burnu, ağzı ya da çeneyi abartılı gösterebilir. Fazla yüksek bir çekim ise kafanın vücudun diğer uzuvlarına oranla daha büyük görünmesine neden olur. Çocuk fotoğrafı çekerken diz çökmeniz veya yere oturmanız hatta uzanmanız gerekebilir.
Tam boy portrede göz hizasından çekim kişiyi olduğundan kısa gösterir. Çömelerek çekilen bir fotoğraf, yüksekliği daha doğru gösterir ve güç, otorite havası yaratır. Genellikle çok kullanılmayan yüksek açı bazen etkili bir görünüm yaratabilir ya da dikkat dağıtan arka planı engellememizi sağlar.
Floresan ışıklar, yeşil tona neden olur. Tungsten olarak da bilinen akkor filamanlı ışıklar (klasik ampul), objenin sarı görünmesine neden olabilir. Düğün salonları, konferans salonları, stadyumlar ve hatta sokaklar, turuncu veya mavi tona neden olan ampullerle aydınlatılır. Beynimiz ve gözlerimiz bu ışığa alışsa da, kullandığımız filmler henüz o kadar hassas değildir.
Bu tarz yetersiz durumlarda, aşağıdaki çözümlerden birini deneyin:
Dijital fotoğraf makinenizin “beyaz ayarı” özelliğini, tungsten veya floresana ayarlayın.
Flaşı açın (yeterince yakınsanız) ve esas ışık kaynağı olarak kullanın.
Film kullanıyorsanız yüksek hızlı film kullanın. Bu filmler, genellikle karışık ışıklı durumlarda daha çok tolerans gösterir.
Tungsten aydınlatmalar için özel olarak üretilen tungsten film kullanın.
Bu tekniklerden yararlanamasanız bile fotoğrafınızı çekin. Fotoğraf stüdyolarında baskı yaptırırken, mümkünse, rahatsız edici baskın renklerin bir kısmı veya tamamının kaldırılmasını isteyebilirsiniz. Dijital fotoğraf çekiyorsanız, kolaylıkla genel renk ayarını yapabilir; fotoğraflarınızı bilgisayar ortamına geçirdikten sonra fotoğraf işleme programlarıyla ışık ayarları, filtre, fon, efekt ve düzeltmeleri yapabilirsiniz.
Bu konuyla ilgili daha detaylı bilgi için Gece Çekimi, Dış Mekânda Işık, Dış Mekânda Çekim, İç Mekânda Çekim, Stüdyoda Fotoğraf Çekimi, Portre Fotoğrafı modüllerini inceleyebilirsiniz.