Çekim Öncesi Ortamın Düzenlenmesi Nasıl Yapılır?
Fotoğrafların tüm öğelerini, bir güzellik yaratmak için birlikte düzenlemelisiniz.
Fotoğraftaki her öğenin, bütün üzerinde bir etkisi vardır, öyleyse makineyi doğrultup hemen deklanşöre basmayın. Her fotoğrafın, onu bir şahesere dönüştürecek kompozisyonuna biraz zaman ayırın.
Kompozisyon
Gerçekten başarılı insan fotoğrafları, nadiren kendiliğinden olur. Düzenlenmeleri gerekir. Rahat görünen insan fotoğrafları bile genellikle düzenlenmiştir. Bazı düzenlemeler, tamamen tekniktir; ekipman ve ışıklandırma seçilir.
Objenizin kıyafeti, saç biçimi, pozu ve dekor da diğer düzenlemelerdir.
Çekeceğiniz anı fotoğrafının en belirgin özelliği, kontrolü elinizde bulundurmanız ve hemen hiçbir şeyi şansa bırakmamanızdır. Anı fotoğrafında hedefiniz, güzel göstermeyi mi amaçlayacak, yoksa objenizin kişiliğini mi yansıtacak? Elde etmek istediğinizi bildikten sonra, artık her şey bu yönde düzenlenecektir, dekor, kostüm, eşyalar, poz, ışıklandırma, kompozisyon ve diğerleri.
İpuçlarını Dikkate Alın
– Objenizin yüz hatlarını güzel göstermek istiyorsanız, bulutlu gün ışığı veya pencereden içeri sızan ışık gibi, yumuşak ve dağılmış ışık kullanın.
– Öğeleri birbirinden ayırmamak için, sade ancak objenizin tasviriyle bağlantılı olacak bir arka plan tercih edin.
– Büst kompozisyonunda çekmek için objenize yaklaşın.
– Daha az geleneksel bir yaklaşım isterseniz, geriye gidip tüm figürü gösterin.
– Makinenizi, objenizin göz hizasına veya biraz aşağısına ayarlayın.
– Ellerin duruşuna ve başın açısına özellikle çok dikkat edin. Portre çalışmasında, eller ve baş, kolaylıkla biçimsiz görünebilir.
Farklı pozisyon arama
Aynı nesneyi hem dikey hem de yatay olarak çekme ye çalışın ve farklı etkisini görün. İyi bir grup fotoğrafı çekmenin özünde birkaç temel karar yatar. Hangi fotoğraf formatını kullanmalı? Nesneyi fotoğraf karesinin neresine yerleştirmeli? Başka hangi fotoğraf öğelerini katmalı? Bu öğeleri nereye yerleştirmeli?
Hangi makine açısı en etkili olandır?
İnsan fotoğraflarının çoğu, büyük olasılıkla makineyi yatay tutmak daha kolay olduğu için yatay çekilir. Birçok grup fotoğrafı için yatay biçim en iyisidir.
Ancak, tam boy fotoğraftan portre fotoğrafına, çeşitli fotoğraflar için dikey görüntü çok etkili olabilir. Dikey fotoğraf çekmek için makinenizi yana doğru yatırabileceğinizi unutmayın. Makinenizi yüksek bina, şelale ya da insan fotoğrafını çekmek için dikey; grup fotoğrafı ya da araba çekmek için yatay konumda tutun
Fotoğrafta temel ilgi noktası seçme
Çektiğiniz nesnenin ne olduğunu siz biliyor olsanız da fotoğrafa bakan biri için fotoğrafı karmaşık hale getiren çok fazla öğe, amacınızın anlaşılmasını zora sokabilir.
Yakınlaşarak, zoom kullanarak ya da başka bir çekim açısı seçerek, önemsiz tüm öğeleri görüntüden çıkarın, beklenmedik sonuçlar verebilir.
Bakış açısını ayarlama
En çekici portre fotoğraflarınızı, çektiğiniz insanın göz seviyesinden çekin. Ancak, işe biraz da eğlence katmak istiyorsanız bakış açınızı değiştirin.
Pozisyonunuzu değiştirin Çektiğiniz nesnenin ne kadar büyük ya da küçük olduğunu abartılı göstermek istiyorsanız, pozisyonunuzu değiştirin. İyice yere çömelip aşağıdan çektiğiniz bir insan, üzerinize eğilmiş kule gibi görünür.
Ev hayvanınızı yukarıdan çektiğinizde ise komik derecede küçük görünecektir. Aynı şekilde, makinenizi sağa ya da sola bir miktar hareket ettirerek, kompozisyonu ciddi boyutlarda değiştirebilirsiniz.
Objeyi merkezin dışına alma
Fotoğrafını çektiğiniz nesneyi merkezin dışına almak, çoğu zaman kompozisyonu daha dinamik ve ilgi çekici hale getirir. Nesneniz, fotoğraf karesini doldursa bile, nesnenin en önemli parçası(örneğin, portrenin gözleri), tam ortada olmamalıdır.
Üçte bir kuralını uygulayın
İnsanların habersiz çekilen fotoğraflarında, genellikle üçte bir kuralını uygulamak akıllıcadır. Fotoğraf karesini yatay olarak üç parçaya bölen iki yatay, dikey olarak üç parçaya bölen iki de dikey çizgi olduğunu varsayın. Kompozisyonun en önemli öğesini, genellikle yüzü (ya da portreyse gözleri), bu çizgilerin kesiştiği noktalardan birine yerleştirin.
Açık alan: Makinenizin görüş açısı önünden geçen birini çektiğinizde, bu kişi merkezin dışındaysa, genellikle görüntü daha etkileyici olur.
Açık alanı, çektiğiniz kişinin ilerlediği yönde bırakın. Aynı şekilde, çekilen kişi belli bir yöne bakıyorsa, açık alanı o yönde bırakmak en iyisidir.
Merkez dışına alınmış objeyle fotoğraf kompozisyonu oluşturmanın en kolay yolu, vizörünüzün karelere bölünmüş bir oyun tahtası olduğunu varsaymaktır. Fotoğraf nesnesini, tam ortadaki kare içine yerleştirmekten kaçının ve üçte bir kuralını uygulayın. Fotoğraf nesnenizi, fotoğraf karenizi böldüğünü varsaydığınız çizgilerden biri boyunca yerleştirin.
Ufuk çizgisine dikkat edin
Fotoğrafta objeyi merkez dışına yerleştirmek ne kadar doğruysa, merkez dışındaki (ve düz) bir ufuk çizgisi için de aynı şey geçerlidir. Ufuk çizgisini tam ortaya yerleştirerek fotoğrafınızı ikiye bölmekten kaçının. Geniş alan duygusu yaratmak için, ufuk çizgisini fotoğraf karesinin alt bölümüne yerleştirin. Yakınlık duygusu yaratmak için, ufuk çizgisini fotoğraf karesinin üst bölümüne yerleştirin.
Ana hat kullanma
Görüntüdeki doğal çizgilerin, fotoğrafa bakanı fotoğrafınızın ana objesine yönlendireceği bir kamera açısı seçin. Bir yol, bir çit, hatta bir gölge bile bu işi görür.
Çapraz, dinamik ve kavisli çizgiler, çekici ve akıcıdır. Sağa sola hareket ederek ya da uygun bir görüş açısı seçerek, doğru çizgiyi çoğu zaman bulursunuz.
Dikkati dağıtan arka planlardan kaçınma
Fotoğrafını çektiğiniz nesnenin önüne geçmeyecek sade bir arka plan seçin. Parlak renkler ve yazılar (örneğin, dükkan adları), büyük sorun yaratır.
Portresini çektiğiniz kişinin, arkadaki dallar nedeniyle antenli bir yaratığa dönüşmesini istemiyorsanız, çekimin arkasında ne olduğuna dikkat edin.
Fotoğrafını çekeceğiniz objeyi veya makinenizi hareket ettirerek karışık olmayan ve basit bir arka plan bulun. Deklanşöre basmadan alacağınız bu ek önlem, sonuç üzerinde önemli bir etki yaratır.
İletişim
Genel olarak fotoğrafçılıkta, fotoğrafçının konuya yaklaşımı ve konu ile kurduğu iletişim sonucu etkileyen önemli unsurlardan biridir. Söz konusu olan bir anı fotoğrafı olsa da durum değişmeyecektir.
Fotoğrafçı; fotoğrafını çekmek istediği kişinin tarzını, kimliğini ortaya çıkarabilmek ve kişinin istediğini anlayabilmek için o kişinin, kişiliği hakkında ipuçları yakalamalı ve rahatlamasına yardımcı olmalıdır.
Böyle bir yaklaşım; doğal ve bir kimliğe sahip fotoğrafların çekilmesini sağlayacaktır. Ayrıca bu yaklaşım fotoğrafçının da hangi özellikleri vurgulamak istediği konusunda fikir sahibi olmasına yardımcı olarak kolaylıkla çalışmasını sağlayacaktır.
Gerçek yaşamda olduğu gibi, fotoğraf çekerken kişinin gözünün içine bakmak arada bir bağ oluşturur. Birinin fotoğrafını çekerken o manyetik bakışların, büyüleyici gülümsemenin gücünü ortaya çıkarabilmek için makineyi kişinin göz seviyesinde tutun.
Çocuklar söz konusuysa bu onların boyuna inmeniz gerekiyor demektir. Çektiğiniz kişinin her zaman makineye bakması gerekmez. Tek başına göz seviyesi açısı sizi resmin içine çeken kişisel ve davetkâr bir duygu yaratır.