Fotoğraf Çekiminde Şartlara Uygun Malzeme Seçimi

Uzun odak uzaklığına sahip bir objektif kullanımı, burun çıkıntısını gizleyip, normal ya da geniş açılı bir objektife oranla yüz hattı oranlarının daha uyumlu olmasını sağlayacaktır.

Objektif Seçimi

“Kısa tele” dediğimiz 105 mm ve buna yakın odak uzaklığına sahip objektifler portre çekimlerinde idealdir (85-135 mm arası). Bu rakamlar 35 mm’ lik sistem için geçerlidir. Dijital, APS ve orta format için dönüşüm yapılmalıdır. Geniş açılı objektiflerin yakın çekimde insan yüzünde yarattığı distorsiyon inanılmaz ölçüde komiktir.

Biraz eğlenmek için bunu deneyebilirsiniz. Ancak, klasik anlamda bir portre fotoğrafı için asla kullanmamalısınız. Normal ya da standart olarak adlandırılan objektifler ise ciddi bir distorsiyon yaratmamakla birlikte, uygun bir kadraj için konuya çok yakınlaşılması sonucu, modelin gözlerinde şaşı bir ifadenin oluşmasına neden olurlar.

Çok uzun telelerde ise, modele çok uzak kalınması nedeniyle modelin anlamsız bakışlar takınması olasılığı yüksektir. Uygun bir konuşma mesafesi kadar pay sağlayan kısa teleler, en rahat ifadelerin oluşmasına yardımcı olurlar.

Şartlara Uygun Malzeme Seçimi

Şartlara Uygun Malzeme Seçimi

Film seçimi

Hangi filmi kullanmalı

Film, ışığa duyarlı bir emülsiyonla kaplanmış bir jelatin şerididir. Kameranın içine sarılan film her seferinde bir tane olmak üzere film uzunluğunca tek tek pozlar çekilir. Emülsiyon özel kimyasal ilaçlarla yıkandığı zaman oluşan değişiklerle negatif görüntü meydana gelir. Doğal ışık yeterli değilse, yapay ışık kaynaklarından yararlanmanız ya da yüksek ASA’ lı film kullanmanız gerekir. Ama portre türü anı fotoğrafında keskinlik önemli olduğu için iri gren (yani yüksek ASA) pek tercih edilmeyecek bir etki yapacaktır.

Kartuşlar: Kameranın arkasına takılır. Kamerayı film hızına göre programlar.

Rulo film: Arkasına bir kağıt yapışmıştır. Bu filmin kamera ucu sargı makarasına geçirilerek takılır ve filmin başlangıcına dek sarılır.

Kasetler: Ucu film takılan makaraya geçirilir. Film kasete geri sarılmadan önce 20 ya da 36 poz çekilir.

Siyah beyaz film

Hızlarına göre siyah beyaz filmler dört ana gurupta toplanır.

Yavaş filmler

Uzun poz süreleri ve açık diyaframlar gerektirirler, ama en küçük ayrıntıyı bile görüntüler ve son baskısı çok düzgün görünür. Çünkü, çok fazla büyütüldüğü zamanlar dışında görüntü grenli noktacıklarla bölünmez. Örnekleri İlford Pan F ve Kodak Panatomic- X dir. Bunları kullanırken kamera çokluk bir ayak üstüne yerleştirilir.

Orta hızlı filmler

Kodak Plus X ve llford FP4 gene çok net ve ince grenli filmlerdir. Genel kullanım için daha uygundurlar. Fakat kapalı yerlerdeki ışıkta kullanmak için hızları yeterli değildir.

Hızlı filmler

Kodak Tri-X ve llford HP4 (HP5 yeni tanıtılan daha gelişmiş bir türüdür) birçok amaç için çok iyidir. Elde olan ışıkta çalışmak için çok uygundur. Dikkatli yıkanırsa grenleri ve netliği kabul edilebilir bir düzeydedir. D.76 da 1+1 yıkanan Tri-X en çok kullanılan siyah beyaz filmdir.

Çok hızlı filmler

Agfa Record ya da Kodak 2475 Recording Film gerçekten çok grenlidir, net değildir. Çok kötü ışık şartlarında da sonuç verirler, fakat grenleri öyle kabadır ki baskı sanki zımpara kağıdına yapılmış gibi görünür. (Bir de “sanatsal” etki yaratmak için kullanılırlar) Hangi filmi seçerseniz seçin, durmadan değiştirmekten çok alışmaya çalışınız. Çabanıza değecektir. Ancak grenleri rahatsız edici bulmazsanız, daha birçok olanak da verebileceğinden, hızlı bir film iyi bir seçim olacaktır.

Reversal siyah beyaz film

Agfa Dia-Direct siyah beyaz slaytlar yapmaya yarar. Aynen öteki siyah beyaz filmler gibi kullanılır ve yıkamaya gönderilir. Siyah beyaz slaytlar halinde geri gelir.

Renkli filmler

Slayt (reversal) filmleri

Bunlar da çeşitli hızlarda filmlerdir. (renkli slaytlar için).

Yavaş filmler

Kodak PFC fotomikrograf renkli film birçok yerde kameranın bir ayak üstüne oturtulmasını gerektirir, fakat fotoğraflar son derece net çıkar. 16 ASA

Orta hızlı filmler

Kodachrome 64 öteki filmlerin hepsinden daha hızlıdır. (belki PFC hariç) Çünkü renk boyaları filmin içinde değildir, yıkama sırasında eklenirler. (Kodachrome 25 daha net değildir, yalnızca daha yavaştır) Ektachrome-X, Agfa CT 18 ve Agfachrome pek net olmasa da iyi sonuç verirler. Aslında film yapmak için kurulan bir üretim zincirinin maliyetini ikinci sınıf bir şeyler üreterek karşılamak olanaksızdır. Her filmin belli bir renge karşı duyarlılığı ötekilerden biraz fazladır. Bazıları bir rengin egemenliğinde iken başkaları da daha çok başka bir rengi gösterirler.

Hızlı filmler

Bunlar 100 ASA’lik Agfa CT 21’den 160 ASA’lik Yüksek Hızlı Kodak Ektachrome’a, hatta 500 ASA’lik Gaf 500’e dek değişir. Bu filmler çok net resim vermez. Onları yalnızca çok kötü ışıkta, başka bir seçeneğiniz olmadığı zaman kullanınız.

Tungsten (yapay) ışıkta kullanılan slayt filmleri

Yüksek hızlı Ektachrome B tipi film yapay ışıkta kullanılmak üzere hazırlanmıştır. Gündüz ya da flaşla kullanılırsa ortaya masmavi bir resim çıkar. 125 ASA

Negatif/Pozitif film

Karta basılan renkli fotoğraflar istiyorsanız Kodacolour, Vericolour, Agfa CNS gibi bir Negatif/Pozitif film kullanmanız gerekir. Sonucun kalitesi filmden çok banyoya bağlıdır. Kart baskıları makineden çıktıktan zaman yanlış görünüyorlarsa yeniden basılmalıdırlar. Bazı laboratuarları bu konuda ötekilerden daha dikkatlidir.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir