Fotoğraf Çekerken Işığın Amaca Göre Kullanımı

Işığı amacına uygun kullanmak için temel ışık ve kompozisyon bilgimizin yeterli olması gerekir. Temel aydınlatmada ışığın geliş açılarını amaca göre değiştirebiliriz.

Ortamın ışığı ve aydınlatılması, fotoğraf makinelerinin kullanması gereken değerleri de belirlemektedir. Ancak bu konuda belirlenmiş bazı pratik değerler belirlenebilir. Bu değerler çok da fazla detay değerler olmamakla birlikte iyi sonuçlar alınabilecek değerdedir.

Ancak bu değerleri miktar ve rakamsal belirleme ipucu olarak verebiliriz. Örneğin gündüz çok güneşli ortamlarda ağaç veya bina gölgesinde yapılan çekimler ortalama değerleri gerektirmektedir. Alacalı gölgelerden kaçınılmalı, güneşin dik vurduğu öğle saatleri dışındaki zamanlar tercih edilmelidir.

Işığı amaca göre kullanırken, ışıkla oluşturulan kontrastı da dikkate almamızda yarar vardır. Işık kontrastı; ışık kaynağının yaydığı ışığın, konu üzerindeki kontrastını belirleyen faktörler öncelikle konu-ışık kaynağı mesafesi ve ışık kaynağının konuya göre etkili ya da geçerli boyudur. Konu-ışık kaynağı mesafesi arttıkça ya da ışık kaynağının konuya göre etkili ya da geçerli boyu azaldıkça ışık kaynağının yaydığı ışınlar birbirlerine paralel hale gelirler.

Bu da ışık ve yarattığı gölge arasındaki yoğunluk farkının artmasına ve ışık-gölge arasındaki geçiş bölgesinin daralmasına yol açar. Güneş, dünyaya oranla oldukça büyük olmasına karşın çok uzak bir mesafede bulunduğundan noktasal ışık kaynağı konumundadır. Bu da güneşten gelen ışınların birbirine paralel olmasını sağlar. Ancak bulutlu havalarda güneş artık yalnızca bulutları aydınlatmaktadır. Bu durumda büyük ya da geniş bir ışık kaynağı konumuna gelen bulutlar, yeryüzündeki konuları her yönden aydınlattığı ve yeryüzüne olan mesafesi de az olduğundan daha yumuşak görüntülerin oluşmasını sağlar.

Fotoğrafçılıkta genel anlamda aydınlatma; objektif önü ışık durumu ile fotoğraf baskısı aşamasında kullanılan ışıklandırma düzenlemesi ilkeleri doğrultusunda iki aşamaya ayrılır.

Dışa Ait Aydınlatma Düzenlemesi

Fotoğraf makinesinin önündeki nesnenin aydınlatılmasıdır. Bu aydınlatma en azından gözün objeyi net olarak görebilmesi için gereken ışık miktarıdır. Hatta bazı objelerin kimyasal yapıları gereği gözün görebildiği ışık miktarından daha fazla aydınlatma yapılması gerekebilir. Aydınlatmanın amaca uygun düzenlenmesi ışık ve gölgeyi kontrol etmekle mümkündür. Gölgeler, aydınlatmanın en önemli etki oluşturucu öğeleridir.

İçe Ait Aydınlatma Düzenlemesi

Bu aşama fotoğraf filminin baskı aşamasında uygulanan yöntemdir. Başka bir deyimle, negatif görüntünün ışık düzeni ile pozitif hale gelmesi aşamasında; negatifin mevcut ışık yapısını etkilemek için agrandizörde ışığın şiddeti ve miktarıyla oynayarak görüntünün istenilen nitelikte oluşmasının gerçekleşmesidir.

Aydınlatmada kullanılan ışık kaynaklarını fotoğraflanacak objelerin üzerine düşüş şekline göre iki gruba ayırabiliriz.

Işık kaynağının objeye yakın olması sert aydınlatmaya neden olur.

Işık kaynağının objeye yakın olması sert aydınlatmaya neden olur.

Sert Aydınlatma

Güneş ışığının veya yapay ışıkların fotoğraflanacak alana kırılmadan dik olarak gönderilmesidir. Bu tür ışıklandırmalarda gölge sorunu çoğu zaman karşımıza çıkar. Ancak çok güçlü spotların farklı açıdan birbirini kıracak şekilde yakılmasıyla gölge sorunu çözülebilir.

Objektife takılan filtreler ışığı ve rengi yumuşatarak farklı görüntü oluşturur

Objektife takılan filtreler ışığı ve rengi yumuşatarak farklı görüntü oluşturur

Yumuşak Aydınlatma

Genel yöntem, ışık kaynağının obje üzerine dolaylı olarak gönderilmesidir. Yani ışık şemsiye ve soft box veya filtrelerle yumuşatılarak objeye gönderilir. Ayrıca yapay ışıkların aydınlatmada kullanılmasıyla ışığın fotoğraflanacak alana farklı açıdan veya filtre kullanılmasıyla da ışık yumuşatılabilir.

You may also like...

1 Response

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir