Renkli Film Baskısı Nasıl Yapılır?

Renkli film baskısını iki aşamada anlatmamız gerekir. Bunlardan birincisi basit biçimde agrandisman ve kontak baskıdır. Diğeri ise günümüzde yaygın olarak kullanılan mini-lab olarak da tanınan otomatik baskı sistemdir. Fotoğrafçılık sektörü şu anda hızlı ve ekonomik olması nedeniyle mini-lab sistemini kullanmaktadır. Çünkü bu sistem bir bütün halinde çalışmakta ve standartları piyasaya elverişli hâlde sürtülmektedir.

Kullanılan sarf malzemeleri dijital ve agrandisman baskı sistemlerinden daha ekonomik olması da mini-lab sisteminin cazibesini artırmaktadır.

Renkli Agrandisman ve Kontak Baskı

Baskı işlemini başlatmadan önce kullanacağınız alet ve malzemeleri baştan sona tek tek kontrol etmelisiniz. Çünkü hem agrandisman hem de kontak baskı sürecinde hiç ışık kullanılmaz. Malzemeleri hazırladıktan sonra baskısını yapacağımız film karelerini tespit edip agrandizörün film haznesine yerleştirirsiniz.

Temel ayarları yapmak için genel aydınlatmayı kapatıp agrandizörün ışığını açmalısınız. Ana renkleri temsil eden ve sıfırdan 170’e kadar ölçüleri içeren renk metrelerin devrede olup olmadığınız kontrol ediniz. Eğer agrandizöre bağlı renkölçer cihazınız varsa zaten filmin baskısı için kullanmanız gereken renk miktarlarını size gösterecek ve siz de o değerleri agrandizör üzerindeki renkmetrede ayarlayacaksınız. Eğer renkölçer cihazınız yoksa bu kez ortalama değer olan 80 değeriyle bir test baskı yapıp çıktı üzerinde yeni değerlerinizi belirleyebilirsiniz.

Test baskısını tamamladıktan sonra tamamen karanlık ortamda çalışacağınız için kartınızın yerini ve banyo kimyasallarınızı tekrar kontrol ediniz. Eksiklerinizi tamamladıktan sonra artık baskı işlemini başlatabilirsiniz.

Seçtiğiniz filmi agrandizörün film takma haznesine takın ve genel aydınlatmayı kapatın. Agrandizörün ışığını açın marj tablasına düşen görüntü üzerinde netlik ve ölçü ayarlarını yapınız.

Renkölçer ile renk ayarlarını yapınız ve zamanlayıcı üzerinde yer alan pozlama süresi ve ışık keskinliği ayarlarını tamamlayınız. Marj ayarlarını tekrar gözden geçiriniz. Pozlama işlemini başlatmadan baskı makinesini kontrol etmelisiniz. Banyo ısılarının ve merdanelerinin çalıştığına emin olduktan sonra agrandizörün ışığını kapatınız.

Zamanlama üzerinde yer alan değerler pozlama süresini otomatik belirlediğinden sizin yapacağınız karanlık ortamda kağıdı çıkartıp marj tablasında çerçevesini belirlediğiniz yere kâğıdı koymak ve zamanlama parçası üzerinde yer alan “Focus” düğmesine basmaktır. Focus düğmesine basınca daha önce belirlenen süre kadar pozlama gerçekleşir ve kendiliğinden kesilir.

Renkli filmlerin pozlanma süreleri siyah-beyaza göre daha kısadır.

Örneğin sorunsuz çekilen bir siyah-beyaz film 7 ile 10 saniye arasında pozlanırken, sorunsuz renkli filmin pozlanma süresi 1,5 ile 3 saniye arasındadır.

Pozlama işlemi tamamlanınca kâğıdı kart yıkama makinesine atmalısınız . Önce birinci banyodan sonra da ikinci banyodan geçirerek baskı işlemini gerçekleştiriniz. Bu aşamada da kâğıt asla herhangi bir ışık görmemelidir.

Kontak baskıya gelince; baskısı yapılacak filmler bir cam arasına takıp agrandizör veya başka bir ışık kaynağından geçirilerek ışık miktar ve süresi belirlenir. Ardından genel aydınlatma kapatlırır marj ayarı yapılan kâğıt üzerine cam arasındaki filmler tutularak ve ışık göndererek pozlama gerçekleştirilir. Ardından kâğıdı baskı makinesine atarak baskı işlemi tamamlanır.Kontak baskıda daha çok negatif ebadında yani bire bir baskı yapılır. Film karelerindeki görüntüleri görüp ona göre büyük boy baskısını yapmak için kontak baskı yöntemi kullanılır. Bunun ötesinde kontak baskı fazla kullanılmaz.

Dia Pozitif Filmden Baskı Yapmak

Bu işlem aslında bir çeşit ters banyo işlemine benzemektedir. Çünkü dia pozitif üzerindeki görüntü önce negatife dönüştürülür; ardından film üzerindeki negatif görüntünün fotoğraf kâğıdı üzerine baskısı yapılır. Basit bir işlem olmayıp mecbur kalınmadıkça bu yola başvurulmaz. Bazı fotoğraf stüdyoları dia pozitif filmlerden kâğıda baskıyı yapabilmektedir. Bu baskı yöntemi daha çok görüntüyü (dia pozitif karesini) tarayıp dijital ortama aktarmak ve bunun baskısını yapmak şeklindedir.

Ülkemiz renkli yazılı basını bir dönem negatif film yerine dia pozitif kullanmıştır. Ancak gazeteler çekilen görüntüleri kâğıt üzerine baskı yerine pozitif görüntüleri tarayarak dijital ortama aktarıp kullanmış ve görüntü kalitesinde de kaybı önlemiştir.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir