Mekan Fonlu Portre Çekimi Nasıl Yapılmalıdır?
İnsanları doğal çevrelerinde fotoğraflarken arka plan için çok değişik malzemeler kullanılır.
Bir ressamın çalışma ortamında gerçekleştirilecek portre çekiminde, ressamın daha önce yaptığı ve duvarına astığı bir tuval fotoğrafçı için enteresan bir fon olabilir.
Bunun gibi kütüphanesinde kitap okuyan birini fotoğraflarken kitap dizilerini fon olarak kullanmak akıllıca bir seçim olabilir.
Açık hava portre fotoğrafçılığında, stüdyo fonları ile kıyaslandığında doğanın oluşturduğu fonların çok farklı oldukları göze çarpar. Doğal ışıkta fon seçimi, portre fotoğrafçısının yaratıcılığını ve performansını göstereceği alanların başında gelir.
Doğada insan çalışırken gözetilmesi gereken en hassas konu ise manzaranın portreyi ikinci planda bırakma tehlikesidir. Böyle bir ortamda etkili portre fotoğrafına ulaşmak sanıldığı kadar kolay değildir. Doğal ortamı fon olarak düşünmek ve modeli öne çıkartacak sınırlı alan derinliği kullanmak, manzaranın etkisini ikinci planda bırakacaktır.
Model ile fon arasında iyi bir denge kurmak, başarılı portre fotoğrafı için bir zorunluluktur.
Fonun uzakta olması modeli öne çıkarır ve arka planın etkisini azaltır. Etkisi azalmış olan fon, portre fotoğraflarında her zaman tercih edilir. Model-fon mesafesinin fotoğraftaki etkisini değiştirmek; fotoğrafçının isteği, teknik donanım ve ışığın şiddetine bağlı olarak gerçekleşir. Açık diyafram kullanarak karışık bir fonu iyice netsizleştirip modelin öne çıkması sağlanır.
Sade bir fon önünde geniş açı objektif veya kısık diyafram kullanarak model ile arka plan ilişkisi kurulmuş olur. Doğal ışık altında daha dramatik fonlar kullanmak da mümkündür. Özellikle gün batımında gökyüzü sarı, turuncu, kırmızı renklere bürünür. Böyle bir arka plan önünde modeli aydınlatan doğal ışık yeterli olmayabilir.
Çarpıcı bir fon önünde yarı silüet portre fotoğrafının ötesine geçmek için dolgu flaşı kullanmak gerekebilir. Fotoğraf tekniğine hakim olan insanlar, böyle bir fotoğrafın dolgu flaşı kullanarak elde edildiğini kolaylıkla anlar. Aynı şekilde “mavi saat” diye adlandırılan zamanlarda hem fon hem de model mavi ışığın hakim olduğu ortamda görüntülenir. Baskın mavi renk, fotoğrafta oldukça hoş bir atmosfer yaratmış olur.
Mavi saati kullanmak ve mavinin hakim olduğu bir portre çekmek isteyenler, güneşin battığı ve kızıllığın olduğu bölgeyi arkalarına alarak çekim yapmalıdır. Mavi saatte çekim yapılan ışığın şiddetinin azalacağını hesaba katmak ve modeli hareket etmemesi konusunda uyarmak gerekir.
Portre fotoğrafında çekim anında makineye yakın olan model ve uzakta olan arka planın fotoğrafta üst üste çakışacağı gerçeğini çok iyi kavramak gerekir.
Fotoğrafçı, üç boyutlu olan görüntünün iki boyuttaki etkisini daha deklanşöre basmadan görebilecek yetenekte olmalıdır. Fotoğraf çekildikten sonra model ile fon aynı düzlemde üst üste gelir. Model-fon örtüşmesi uyum içinde gerçekleştirilen çekimde model ön plana çıkar ve etkili bir fotoğraf elde edilir.