Fotoğrafta Renklerin Mesaja Uygun Seçimi
Fotoğraf siyah-beyaz da olsa o haliyle renk açısından bir mesaj içermektedir. Örneğin geçmişi anlatmak, üzüntü belirtmek istediğimizde siyah-beyaz veya buna yakın renkleri kullanırız.
Renklere gösterdiğimiz tepkiler biraz da geçmişteki deneyimlerimize bağlıdır. Dinler, gelenekler, inançlar, moda, reklâm gibi etkenler bizim renklere olan tepkimizi şekillendirir. Kısacası renklerin görsel, duygusal dilini öğrenmek işin doruk noktasıdır.
Renk yaşamdır. Objeleri ve bazı olayları renklerine göre değerlendirir, onları renklerine göre görev yükleriz. Hem canlı-cansız tüm cisimlerin bir rengi vardır. Üstelik dünyanın her yerinde aynı türdeki canlılarda aynı renkler vardır.
Nereye giderseniz gidin karpuzun rengi hep kırmızıdır, kiviler hep yeşildir, denizler mavidir ya da mavinin tonlarıdır, kar beyazdır, limonlar sarıdır, fillerin rengi dünyanın her yerinde aynıdır, ağaçların rengi aynıdır hiç değişmez. Yapay olarak elde edilen renklerde de durum değişmez.
Basın fotoğrafçılığında da haber-fotoğraf-mesaj uygunluğu için renk seçimi önemlidir. Özellikle fotoğraf altı haberlerde yazacağımız metin fotoğrafı anlatmalıdır. Daha doğrusu fotoğrafa bakıp mesajı tam olarak alamayanlara yardımcı olacak bir metindir. Yani burada kullanacağımız kelimeler fotoğrafla verilen mesajı tamamlayıcı nitelikte olacaktır.
Gazetelerde kullanılan fotoğraflar, gazetenin yayın politikası ve sayfalarının kriterlerini yansıtırlar. Bazı gazeteler siyah-beyaz yayın yapar haliyle fotoğraflar da siyah-beyaz olacaktır. Bu tür gazeteler yazıya fotoğraftan daha fazla önem verirken, ülkemizde spor ve magazin gazeteleri fotoğrafı yazının önüne çıkarmışlardır. Yani mesajı ağırlıklı olarak fotoğrafla vermeyi hedeflemişlerdir. Bunda okuyucu kitlesinin payı da büyüktür.