Fotoğrafta Çerçeve ve Çerçeveleme Yöntemleri
Seçilen görüntüyü gereksiz ayrıntılardan kurtarır. Konunun ve içinde yer alan görüntü elemanlarının konumları da çerçevenin konumunu belirler.
Çerçevenin konumu, konuya ve konuda vurgulanmak istenen amaca göre de seçilir. Deneyimli fotoğrafçı, görüntüde yer alan ögelere ve o ögelerin konu içindeki konumlarına göre çerçevenin nasıl kullanılması gerektiğini bilir.
Yatay Çerçeve
Seçilen görüntünün içinde yer alan objelerin boyutları ve konumları yatay ise o görüntü için yatay çerçeve seçilir. Ancak özel durumlarda yani fotoğrafçının anlama katkı yapacağını düşündüğü durumlarda tam tersi uygulanabilir
İlk fotoğrafta bütünü görülen, objelerin konumları ve kompozisyonda kurulan düzene göre yatay kullanılan çerçevede her şey dengeli bir bütünlük oluşturuyor.
Aynı fotoğraftan alınan dikey çerçevelerin hiçbirinde aynı denge sağlanamıyor. Görüntüde daima bir eksiklik oluşuyor. Konuya uygun olmayan dikey çerçevenin etkiyi azalttığı ve bütünlüğü bozduğu görülüyor.
Dikey Çerçeve
Seçilen görüntünün içinde yer alan objelerin boyutları ve konumları dikeyse o görüntü için dikey çerçeve seçilir. Yatay görmeye yatkın olan insan gözü dikey kadraj ile daha çok ilgilenir.
Mimari yapının yer düzlemine olan konumu ve boyutları dikey kadraja uygun olduğunda yarattığı olumlu etki ile yatay konumda çekildiğinde yarattığı olumsuz etki gözle görülür biçimdedir.
Kare, Yuvarlak ve Oval Çerçeve
Kare çerçeveyi, fotoğraf makinesinin kullandığı film formatı belirler. Kare görüntü, roll filmlerden elde edilir. “Fotoğraf karesi” sözü de bu filmlerin kullanıldığı dönemden kalmıştır.
Yuvarlak ve oval çerçeve çok nadir olarak kullanılır. Fotoğrafın çekilmesinden sonra oluşturulur. Çerçevelemede, gözün görme yasasına uygunluğu ve fotoğraf makinelerinin yapısı gereği daha çok kare ve dikdörtgen form kullanılmaktadır.