Fotoğraf Sunumunda ki Kadraj Yöntemleri Nelerdir?
Kadrajın kelime anlamının “çerçevelemek” olduğunu ilk modülde öğrendiniz.
İlk çerçeve olan (Bu istek fotoğrafın tarzına göre değişir.) paspartu ve fotoğrafın gücüne olan katkısına göz atalım: Paspartu, özgün baskı resim tekniğinde resmin kirlenen kenar boşluklarını kapatmak ihtiyacından doğmuştur. Bu ihtiyaç üzerine yapılan paspartu, daha sonraları fotoğrafın etkisini artırmak için kullanılır olmuştur.
Paspartu, fotoğrafın etkisini güçlendirmek ve fotoğrafı bulunduğu zeminden ayırmak için kullanılır.
Yukarıdaki örnekler renk seçiminin fotoğrafa olan katkısını ve paspartunun önemini gözler önüne seriyor.
Paspartunun renk ve kalınlıkları, içinde yer alacak fotoğrafa göre değişir. Ancak günümüzde zaman zaman fotoğrafın içeriği ve çekilme nedenine göre paspartu kullanılmayabiliyor.
Klasik olarak koyu bir fotoğraf için açık, açık bir fotoğraf için ise koyu renkli paspartu kullanılmaktadır. Bu ifadeden anlaşılacağı gibi paspartu fotoğrafa vurgu yapmak için fotoğrafı sergilendiği zeminden ayırmak için kullanılır.
Sırasıyla dar, kalın ve olması gereken kalınlıktaki paspartu örnekleri içerisinde en doğru seçimin yaratılmak istenen etkiye göre son ikisinin olduğu görülüyor. Birinci fotoğrafta paspartunun dar oluşu nedeniyle fotoğrafın etrafında dolanırken istediği etkiyi yaratamadığı görülüyor.
Paspartunun genişliği; fotoğrafın etrafında yeterli mesafe bırakmak, ilgiyi fotoğrafa çekmek, fotoğrafı içinde bulunduğu mekândan ayırmak için kullanılır. Dar bir şerit gibi kullanılan paspartu gözü rahatsız eder.
Ancak çerçevenin genişliği, paspartunun genişliğinden fazla olmamalıdır. Çünkü bu defa fotoğraf değil, dört bir yanında kalın çizgiler gibi dolaşan paspartu ve çerçeve ilgi çekecektir.
Çerçevenin seçiminde fotoğrafın konusu ve içeriği göz önüne alınmalıdır. Çerçeve yapılırken fotoğrafın içinde bulunacağı mekân, mekânın detayları (halı, döşemelikler, perde rengi) göz önüne alınmaz. Bu anlayış, ait olmadığı çerçeve içindeki fotoğrafın da etkisini zayıflatır.
Çerçevenin varlığı, resmi içinde bulunduğu mekândan ayırmak ve öne çıkartmak ise çerçeve fotoğrafın önüne geçmemelidir.
Klasik çerçeve, fotoğrafın konusuna ve tarzına uygun değil, ayrıca gösterişli yapısıyla fotoğrafın etkisini zayıflatarak öne çıkıyor. Siyah ve ince çerçevenin aynı fotoğrafın etkisini artırdığı gibi daha kolay algılandığı görülüyor.
Fotoğraf nerede sergilenirse sergilensin (iç ya da dış mekânlarda) daima ortalama insanın göz hizasına göre konumlandırılmalıdır. En iyi ve doğru izleme alışkanlığı göz hizasıdır. İzleyen yorulmamalı, sıkılmamalıdır.