Anı Fotoğrafı Çekim Teknikleri Nelerdir? - Fotoğrafçılık Portalı

Anı Fotoğrafı Çekim Teknikleri Nelerdir?

Anı fotoğraflarının bir kısmı (düğün, nişan ve hatta askerlik hatırası gibi) hem koşullara uygun çekim hem de isteğe bağlı çekim sınıfına girebilir. Koşullara uygun çekim, genellikle koşularını belirleyemediğimiz ( ışık ortamı ve duruş gibi) durumlarda gerçekleşir.

Koşullara Uygun Çekim

Bu durumda ne türde koşullarla karşılaşacağımızı bilmediğimiz için her türlü koşullara hazır olup gerekebilecek araç ve gereçler hazır bulundurulmalıdır. Toplumumuz da yaygın olarak ünlü kişilerle fotoğraf çektirmek caziptir. Bu ünlülerle ne zaman nerde karşılaşıp, bir arada bulunulacağı önceden bilinemediğinden o anda birlikte fotoğraf çektirmek istenilirse çoğu zamanda birlikte fotoğraf çekilir. Bu sanatçı, parti lideri veya devlet yöneticileri olabilir.

Aynı şekilde okul bahçelerinde, sokakta, piknikte vb. ortamlarda daha çok amatörce anı fotoğrafları çekilmektedir.

Atatürk anı fotoğrafı

Atatürk anı fotoğrafı

Her zaman anı fotoğrafı çekimlerinde o anki koşullarla sınırlı kalmayıp bulunulan bir süreç izlemiyorsa doğal ortamda düzenlemeler yapılabilir.

İnsanları yaptıkları işin başında, doğal ortamında, görüntülediğimizde, (iş adamını masası başında, oyun oynayan bir çocuğu oyuncaklarıyla), bu tür uygulamalar hem anlatımı güçlendirecektir hem de sizi mekana uygun ışıklandırma yapmak zorunda bırakacağı için teknik çözümleme pratiğinizi geliştirecektir. Işık, fotoğrafını çektiğiniz insanın görüntüsünü büyük oranda değiştirir.

Yalnızca ışığı değiştirerek, coşkulu bir insanı, canı sıkkın bir insana dönüştürebilirsiniz. Aynı şekilde canı sıkkın bir insanı değişik bir ışık ve açı tercihiyle o görünümden sıyırıp daha farklı gösterebiliriz. Işığın sertliğinin etkileri kısaca şu türde gerçekleşebilir.

Parlak gün ışığı

– Yüzü gizleyen koyu ve keskin hatlı gölgeler oluşturabilir.

– Kırışıklıkları ve lekeleri ön plana çıkarabilir.

– İstenmeyen göz kısmalarına (kısılmasına) yol açabilir.

Kapalı bir gökyüzü (Karanlık ortamlı durumlar hariç) ya da kuzeye bakan pencerelerden (ya da güneş ışığını doğrudan almayan herhangi bir pencereden) sızan ışık yumuşaktır. Bu ortamda ışık kaynağından direkt ışık alınmaz ışık ortama aynı güçte yayılmıştır. Çoğu zaman en güzel fotoğraflar bu ortamlarda çekilir. Bu ışığın etkileri kısaca şöyle gerçekleşir,

– Yüzü gizlemez, yumuşak gölgeler oluşur.

– Kırışıklıkları ve lekeleri etkisi azalır.

– Cildimizin gizli olan tonları ve renklerini ortaya çıkarır.

– Fotoğrafı çekilen insanın gözlerini daha iyi açmasına olanak tanır.

Işığın yönü

Özellikle doğrudan gelen güneş ışığı, insanların görünümünü değiştirir. En doğru yön, yaratmaya çalıştığınız etkiye bağlıdır.

Işığa göre çekim

Işığa göre çekim

İç mekan ışıklandırması

İç mekanlar da ışık, çoğunlukla az olduğundan, fotoğraf çekmek zordur. Doğal ışık, çoğu suni ışıktan çok daha parlak olduğundan, kapalı mekanlar da insan fotoğrafı çekerken, kuzeye yönü pencereden (ya da güneş ışığını doğrudan almayan pencereden) ışığı almak, fotoğraflarınızda genellikle en iyi sonucu verir.

Pencere ışığı

Pencere ışığı yumuşak ve doğrudan gelmiyor ise insan fotoğrafları çekmek için uygundur. Yüzün pencereye dönük olmayan kısmı çok karanlık ise çekeceğiniz kişinin yerini ya da kendi yerinizi değiştirerek yüzün daha fazla kısmının ışık almasını sağlayın. Loş pencere ışığı, obtüratörün daha düşük hızla kapanır, fotoğraf makinenizi oynatmamaya daha fazla dikkat edin ya da üçayak kullanın.

Yapay ışıkta çekim

Yapay ışıkta çekim

Yapay ışıklar

Masa, tavan lambaları, insan fotoğrafı için genellikle uygun ışık yaratmaz. Bunları kullanmaktan kaçınmak gerekir. Flaş ya da pencere ışığını tercih etmek daha uygundur.

Zorunlu kalırsanız makinenizi oynatmamaya daha fazla dikkat edin ya da üçayak kullanın.

Flaş

Kendinden flaşlı bir makine, kapalı mekanda insan fotoğrafı çekmeye uygundur; ancak, portreye uygun değildir. Portre çekimi için, pencere ışığı kullanmak daha sağlıklıdır.

İnsanların kapalı mekanda fotoğraflarını çekerken, aşağıdaki ipuçlarına dikkat edilmesinde fayda vardır:

– Çekimini yaptığımız insanı, makinenizin flaş etki mesafesi içinde tutun (Makinenizin kullanım kılavuzuna inceleyin). Grubun fotoğrafını çekerken gruptaki herkesin flaştan aynı uzaklıkta olmasına dikkat edilmelidir.

– Kırmızı gözü engellemek için odanın tüm ışıkları yakılmalıdır. Kırmızı göz oluşumu; flaşın, gözün arka kısmına vurup makinenin lensine geri yansıdığında olur. Harici parlaklık, çektiğiniz kişinin göz bebeklerini küçültür ve daha az ışık almasına yardımcı olur.

– Flaşı yansıtabilecek parlak nesnelere dikkat edin (Ayna, pencere ya da gözlük gibi). Flaşın istenmeyen yansımalarından kaçınmak için, parlak yüzeylere belirli bir açıdan bakacak türde pozisyon alın. Gözlüklü insanları çekerken, başlarını hafifçe yana çevirmelerini ya da arkaya yatırmalarını sağlayabilirsiniz.

 

İsteğe, Talebe Uygun Çekim

Anı fotoğrafı çekimlerinde en önemli unsurlardan birisi, koşulları çekim yapan kişinin belirleyebilmesidir. Fotoğraf çekerken denetimin fotoğrafçıda olması çok önemlidir, fotoğrafların kalitesinin ne kadar arttığı görülecektir.

Yalnızca bir fotoğrafçı gibi değil bir film yönetmeni gibi hareket edip her şeyi kontrolde tutmak gerekir. Yer seçimi, aksesuar, organizasyonu yönetmen yapar: “Herkes arka bahçeye çıksın.” “Kızlar, saçınızı düzeltin.” “Şimdi biraz daha yaklaş ve kameraya doğru eğil.” gibi. Fotoğraf çekerken çoğu zaman bu kadar müdahaleci olunmamalı ancak işi oluruna da bırakmamak gerekir.

Bilindiği gibi ışık olmadan fotoğrafta olmaz. Işığın bulunması kadar niteliği de önemlidir. Işığın gücü, geliş yönü fotoğrafı en çok etkileyen unsurdur. Fotoğrafı çekilecek kişi ya da kişilerin duruşu, mimikleri, mekanın ışıklandırılması gibi koşulları belirlemek ve karar veren konumda olmak fotoğrafın kalitesini belirleyecektir. Ortamdaki araç gereçler amacına yönelik hazırlandığı için çekim daha rahat ve kaliteli gerçekleşecektir.

Modelin yüzündeki herhangi bir kusurun gizlenmesi için çeşitli yöntemler denenebilir.

Bunlardan biri, kusurun bulunduğu tarafı görmeyecek olan çapraz bir bakış ya da profilden bakıştır. Cepheden bakılarak; fakat yanal bir aydınlatmayla kusurun gölgede bırakılması da sıklıkla uygulanır.

Bir başka yaklaşım ise, modelin ellerini kullanarak kusur gizlenebilir.

Bir başka yaklaşım ise, modelin ellerini kullanarak kusur gizlenebilir. Tek el kusurun üzerine konabileceği gibi, simetrik bir etki yaratmak üzere iki el birden de kullanmak mümkündür.

Gözlük kullananların fotoğraflanmasındaysa en çok dikkat edilmesi gereken şey yansımayı kontrol etmektir. Yansımanın oluşumu kaçınılmazdır. Ancak ne ölçüde rahatsız edici olduğu önemlidir. En azından fotoğrafı çekenin kendi görüntüsünün yansımaması önemlidir. Başın yönü, ışık kaynaklarının yeri değiştirilerek yansımalar en aza indirgenebilir, hatta bazen tamamen kaldırılabilir.

Yansımaları engellemek için polarize filtre kullanmak uygulanabilir nitelik taşımaz. Polarize filtre hem iki stopluk ışık kaybı yaratır, hem de kontrastı çok artırır. Oysa, anı ve portre fotoğraflarında yüksek kontrast pek istenmez. Yine de, ortam ışığı elveriyorsa ve sert etkiler elde edilmek istenilirse bu filtreyi kullanabilirsiniz.

Gözlük camındaki yansımalardan kurtulmak için camların çıkarılması da bir çözümdür. Ancak camlar çıkınca gözlük formunu koruyorsa mümkündür.

Omuzlar ve göğsü de içeren kompozisyonların, “baş” fotoğrafına göre iki farklılığı vardır. Birincisi, modelin giysisinin de anlatımda etkisinin yer almasıdır. İkincisi, beden dilinin de devrede olmasıdır. Modelin giysisinin renk, desen vb. bakımından karmaşık olması ve çok fazla takı kullanılması, ilginin yüzden uzaklaşmasını sağlayacaktır.

Talebe göre çekim

Talebe göre çekim

Çekimi yapılan kişi ya da kişilerin saç modeli ve makyajı da çok önem taşır. Yüzdeki parlamaları azaltmak için pudra, mat fondöten gibi malzemelerle yüz kusurlarını gizleyecek bir saç modeli gibi uygulamalar sonucu olumlu etkiler.

İnsanların sabit oturtmaktansa öne, arkaya, yana eğilerek oturmalarını sağlamak; anlatıma hareket kazandıracaktır. Modelin elleri ve kollarını kullanıp, grafik çizgiler oluşturup, en iyi kompozisyonu oluşturacak biçimi düşünmeliyiz. Ayakta, yaslanarak, yatarak ya da çömelerek poz verdirebiliriz. Bu uygulamalar çok ilginç ve kaliteli sonuçlara ulaştırır.

İlginizi çekebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir