Portre Fotoğrafçılığında Kullanılan Işık Çeşitleri Nelerdir? - Fotoğrafçılık Portalı

Portre Fotoğrafçılığında Kullanılan Işık Çeşitleri Nelerdir?

  Ana ışık

“Anahtar ışık”, “form ışığı”, “model ışığı”, “temel ışık” adlarıyla da tanımlanır. Genel olarak geniş, yaygın ve yumuşak bir etki veren ışıklar (floodlight: ışık seli) kullanılır.

Konuya hakim olan ışıktır. Modelin göz bebeğinde parlama oluşturur. Işığın yumuşak etkisi cilt dokusunu ve rötuş gereğini azaltır.

Kadın, erkek tüm portreler için rahatlıkla kullanılır. Kişisel bir seçim olarak özellikle erkek portresi çekiminde yüzdeki karakteristik hatları ortaya çıkarmak için sert bir ana ışık kullanılabilir.

Ana ışık etkileri

Ana ışık etkileri

  Dolgu ışığı

Yumuşatılmış bir ışıktır. Kameranın yanında, objektif ile aynı yükseklikte veya bazen de ana ışığın karşı yönünde yer alır. Yüz üzerinde düz, homojen, gölgesiz bir aydınlanma sağlar. Ana ışığın yarattığı gölgeleri yumuşatarak kontrastı denetler.

  Saç ışığı

Portrenin saçına uygulanan ışıktır. Saçlara ayrıntı vermek için kullanılan bu ışık aynı zamanda konu ile fon ayrımını sağlar. Başın tam üstünde ya da baş hizasında sağa veya sola doğru yönlendirilen küçük bir spot ışığıdır. Her zaman gerekmeyebilir.

  Arka ışık

Başın tam arkasından veya biraz üzerinden verilerek modelin fondan ayrılmasını sağlar. Özellikle koyu renk giysili erkeklerin omuzlarına arkadan düşürülerek fondan ayrılmasını sağlayan bir ışık türüdür. Yüzün dış kenarını aydınlatarak erkeksi görünümü kuvvetlendirir. Aynı zamanda saça ayrıntı verir. Kadınlarda saç çevresinde ışıklı bir çizgi oluşturarak hoş bir görünüm sağlar.

  Fon ışığı

Portrenin arkasındaki fon rengini belirtmek için model ile fon arasına yerleştirilen küçük bir ışıktır. Modeli fondan ayırmak, öne çıkarmak amacıyla kullanılır.

  Yansıtılan ışık (bouncelight)

Bu tür aydınlatma için ana ışık, modelin karşısındaki yansıtıcıya doğru yönlendirilir ve buradan geriye, modele yansıtılır. Modele düşen ışık, yumuşak ve gölgesizdir. Genellikle dolgu ışığı kullanılmaz yalnızca gölgeleri biraz daha yumuşatmak amacıyla (modelin ana ışığa göre karşı yönünden) yansıtıcı bir yüzey kullanılır.

  Doğrudan ışık

Geniş aydınlatmadan türetilmiştir. Ana ışık, yüksekte duran ve yansıtıcısız bir ışıktır. Modelin üstüne güneş ışığı gibi gelir. Genellikle modelin yüzünün kameraya dönük tarafına yönlendirilir. Yansıtılan (bounce) ışıktan daha yönlü olup ışık-gölge ayırımı da daha belirgindir. Dolgu ışığı bir başka kaynak ile ya da geniş yansıtıcılarla sağlanır.

  Dolaylı ışık

Işık, kaynağından çıktıktan sonra yansıtıcı bir yüzeyden sekerek model üzerine düşer. Yansıtıcı yüzeyin özelliğine göre ışığın etkisi değişir. Örneğin; şemsiye ışığı, yansıtılan (bounce) ışık vb.

  Pencere ışığı

Dar aydınlatmanın çok kullanılan bir türüdür. Genellikle gün ışığı ve elektronik flaş bileşiminden oluşur. Doğal, yumuşak ve low-key bir portre elde edilir. Dolgu ışığı ya kamera üzerinde ya da kameraya yakındır ve pencere ışığının yarısı kadar bir şiddete sahiptir. Renkli film ile çalışılıyorsa kullanılan yapay ışığın renk ısısının pencereden gelen doğal ışık ile dengelenmiş olmasına dikkat edilmelidir.

  Bölen ışık (splitlight)

Ana ışık, modelin yüzünün tam yarısını aydınlatmaktadır. Dar aydınlatmanın bu çeşidi “parçalı ışık” ya da “yan ışık” olarak da bilinir. Çok seyrek olarak kullanılır. Kullanıldığında da oldukça düşük low-key aydınlatma oluşturur. Yüzün gölgeli tarafındaki yüz hatlarını gizler ya da çok geniş bir burnu daraltır.

  Tavan sektirmesi

Sektirme ışığın en çok kullanıldığı türüdür. Kamera üzerine takılmış elektronik flaşın tavana çevrilmesiyle oluşturulan bu ışık, yumuşatılmış “kelebek ışığı” etkisi verir. Dolgu ışığı, çene altına yerleştirilmiş beyaz yansıtıcılarla sağlanır. Bu tür kelebek ışığının olumsuz yanları, beyaz tavan gereksinimi ve modelin gözlerinde anlatımı kuvvetlendirecek olan parlak noktaları yaratmamasıdır.

  Geniş aydınlatma

Modelin yüzü kamera doğrultusuna 45 derecelik bir açı ile dururken ana ışık yüzün kameraya dönük tarafını bütünüyle aydınlatır. Her ne kadar bu tür ışık yüz dokusunun belirginliğini azaltsa da ince ve dar yüzlerin genişletilmesinde düzeltici olarak kullanılır.

  Dar aydınlatma

Ana ışık, yüzün kameradan uzak tarafını tam olarak aydınlatır. Bu tür aydınlatma genellikle kadın ve erkek ortalama oval yüz için kullanılır. Geniş aydınlatmaya göre yüz hatlarını biraz daha belirgin hâle getirir. Kadınlarda zayıf bir dolgu ışığı ile kullanılarak güçlü veya erkeksi bir atmosfer yaratır. Low-key fotoğraflar için uygundur. Ayrıca yüzü daraltılmış gibi gösterdiğinden yuvarlak yüzlerde düzeltici olarak kullanılır.

  Rembrandt aydınlatma

Ana ışık, yüzün kameranın uzak tarafından verildiğinde elde edilir. Yüzün yakın tarafındaki gölgeli kısmında tepesi aşağı doğru bakan ışıklı bir üçgen oluşur. Ünlü Hollandalı ressam Rembrandt’ın modellerini resmederken kullandığı ışık türüdür.

  Kelebek (Butterfly) aydınlatma

Ana ışık, yüzün tam karşısına ve yukarıya yerleştirilir. Oluşan burun gölgesi, burun ile aynı hizada ve dudağın hemen üstünde yer alır. Normal, oval yüzler ve özellikle genç kadınların moda çekimleri için uygundur. Erkeklerde kulakların üstünü gereksiz bir biçimde ortaya çıkardığı için pek kullanışlı değildir.

  Açılı ışık

Yüzün hatlarını ve derinliğini ortaya koyan, yatayda 30-60 derece, düşeyde 10-45 derece arası gelen ışıktır. Böylece yüzün bir kısmı aydınlıkta, bir kısmı gölgede kalır. Gölgeli yanakta ışıklı bir üçgen oluşur. Tipik bir Rembrandt ışığıdır.

  90 derece kenar aydınlatması

Çekim sırasında dik olarak yapılan bu aydınlatma cilt dokusunu belirginleştirerek güçlü ve dramatik bir anlatım sağlar. Etki ışığı olarak uygundur. Karakter anlatımında kullanılır.

  Ters aydınlatma

Işığın kamera aksına göre 90 derecenin üstünde bir açıyla kullanımıdır. Bu da bir etki ışığı olarak kullanılır.

  Çevre ışığı

Konu etrafında parlak bir ışık çizgisi, hale etkisi yaratan etki ışığıdır. Grafik bir vuruculuk sağlaması bakımından oldukça güçlü bir etkisi vardır.

  Şemsiye ışığı

Işığın çeşitli konumlarına uygun olarak veya tavandan, konuya doğru 40-45 derecelik bir açıyla sarkıtılarak kullanılır. İç yüzeyleri mat beyaz ya da metalik yansıtıcı bir yüzeyle kaplı olan şemsiyeler, flaş ışığını geri sektirerek oldukça yaygın, yumuşak bir ışık yaratır.

  Işık kutusu (softbox)

Özellikle yumuşak bir ışıklandırma amacıyla pencereden gelen ışığa benzer bir aydınlanma elde edebilmenin yolu, geniş ışık kutuları kullanmaktır. Yönü ayarlanabilen bu ışık kutularının iç duvarları beyaz ya da metalik olabilir. Portreler için oldukça uygun bir aydınlanma sağlar.

İlginizi çekebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir