Kurgu Fotoğraf Örneklerinin İncelenmesi

Kurgulanmış fotoğraf konusunun daha iyi anlaşılması için kurgu fotoğraf örneklerinin incelenmesi gerekir.

Kurgu fotoğraflar; kullanım alanlarına (tanıtım, moda, sanatsal, porte, düğün vs.),

çekim tekniklerine ve niteliklerine göre (amaca uygunluk, teknik, görsel ve sanatsal açıdan) incelenmelidir.

Dali Atomicus, ABD’li fotoğrafçı Philippe Halsman’ın 1948 tarihli eseridir. Gerçeküstü bir içeriğe sahip fotoğraf, çeşitli resim düzenleme yazılımlarının henüz var olmadığı bir dönemde, asistanların yardımıyla ve canlı çekim yoluyla üretilmiştir.

İçerik: Fotoğrafta Salvador Dalí havaya zıplamış olarak görülür. Dali’nin önünde, bir şövale, havada asılı duran bir sandalye, Dalí’nin henüz tamamlanmamış olan Leda Atomica isimli tablosu yer alır. Fotoğrafa verilen Dali Atomicus ismi bu tabloya bir göndermedir. Sol taraftan bir kova su, sağ taraftan ise; üç canlı kedi havaya fırlatılmıştır. Kedilerden yüksekte olanı suyun içinden geçerken diğer ikisi havada yan yana asılıdır.

Çekim: Dalí ve Halsman fotoğrafta önceleri tavukları kullanmayı ve havaya süt fırlatmayı düşünmüştü. Ancak hayvanları korumaya dair yasaları çiğnememek için kedileri zarar görmeyecekleri biçimde kullanmaya karar verdiler. Halsman

çekimi New York’taki stüdyosunda bir sene önce kendi hazırladığı 4 x 5 formatındaki çift lensli fotoğraf makinesini kullanarak yaptı.

Teknik: Halsman fotoğrafta daha sonra “Jumpology (Zıplama Bilimi)” olarak adlandıracağı tekniği kullandı. Halsman’a göre fotoğrafçıya poz vermek yerine zıplayan kişiler fotoğrafın çekildiği anda duygusal açıdan dengesiz yakalanıyorlardı ve bu fotoğraflar sayesinde kişiliklerinin çeşitli özellikleri belirlenebilirdi.

Halsman, sıra dışı fotoğraflar üretmek için üç kurala uyulması gerektiğini savunuyordu:

Sıra dışı teknik kuralı

Sıra dışı özellik ekleme kuralı

Bir özelliği dışarıda bırakma kuralı

Dali Atomicus’ta bu kuralları sırasıyla;

Cisimlerin havada asılı gibi görünmesiyle,

Kedileri havaya fırlatıp ıslatmakla,

Yer çekimini ortadan kaldırmakla yerine getirmiş oldu.

Kurgulanmış Bir Reklam Afişi Örneği

Kurgulanmış Bir Reklam Afişi Örneği

Puzzle (yapboz) dünyasının lideri olarak kabul edilen bir firma için hazırlanan açık hava reklamında billboard’ın (reklam panosu) arka planında görünenler mesajın iletilmesinde büyük rol oynuyor. Açık hava reklamı için belirlenen mekân, mekân seçiminin de kurgunun bir parçası olduğunu gösteriyor. Reklamda panonun arka planında görünen yıkık binalar, mesajın iletilmesinde önemli bir anlatım ögesi haline geliyor.

Mario Testino, dünyanın en etkili fotoğrafçılarından biridir. Onun bir çağın düşünce ve duygu biçimini, dönemin özelliğini gözümüzde canlandırma yeteneği moda ve güzellik sektöründe aranan bir fotoğrafçı olmasını sağladı. Çalışmaları reklam kampanyaları ile birçok önde gelen moda ve güzellik evinin başarısına katkıda bulundu.

Hindistan merkezli bir boya firması için hazırlanan açık hava reklamında, billboard gökyüzünü tamamlayan renklerle boyanıyor. Fotoğrafta, firmaya ait boyaların doğal kaplama renkleri içerdiği mesajı vurgulanıyor.

5 Haziran Dünya Çevre Günü kapsamında “Kendinize Gösterdiğiniz Özeni Doğaya da Gösterin” adlı bir kampanya başlatıldı.

Bir yayın kuruluşunun herkesi çevreye karşı duyarlı olmaya davet ettiği kampanya için ünlü isimler şık kıyafetlerle objektif karşısına geçti.

Mehmet TURGUT tarafından Belgrad Ormanı’nda gerçekleştirilen çekimlerde çevreye duyarlı isimler bir yandan objektiflere poz verirken diğer yandan yayın kuruluşuna ait kameralara çevreyi koruma mesajları verdiler.

Bir otomobil firması için hazırlanan reklam afişinde, firmaya ait otomobili park etmek için kavga etmiş iki vale yer alıyor. Daha güçsüz olduğu izlenimi veren valenin mutlu yüz ifadesiyle hem kavganın sonucu hem de firmaya ait otomobili kullanmanın cazibesi vurgulanıyor.

Bir ayakkabı cilası için hazırlanan reklam fotoğrafı da yaratıcı kurgusuyla dikkat çeken çalışmalardan biri olarak Türk Reklam Tarihinin klasikleri arasında yer alıyor.

“Güçsüz, yetersiz, iyi tarif edilmemiş, fakir bir kavram sonuçta fakir bir fotoğraf çıkartır. Demek ki güçlü bir fotoğrafın ana ve temel malzemesi ‘kavram’dır.” (Misha Gordin). Misha Gordin, kişisel duygu ve düşüncelerini ifade etmek için bir yol ararken kavramsal sanatta karar kılmış ve doğum, yaşam, ölüm gibi konuları çarpıcı kompozisyonlarla ele almıştır.

Mehmet TURGUT, oyuncu Nur FETTAHOĞLU’nun modellik yaptığı fotoğrafta Leonardo Da Vinci’nin Lady With an Ermine tablosunu canlandırdı.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir