Foto Manipülasyonda Perspektif Etkisi
Bir foto manipülasyon tasarımında fotoğrafları birleştirirken dikkat etmemiz gereken kurallar vardır. Renk uyumu, ışık, çözünürlük gibi… Diğer önemli bir kural da perspektif ve perspektif uyumdur. Fotoğrafların birbiri ile uyumu, başarılı bir manipülasyon çalışmasının oluşması açısından oldukça önemlidir.
Kullanacağınız fotoğrafları seçerken açısına, perspektifine dikkat ederek seçim yapmanız gerekir. Bunun dışında olan bazı basit deformasyonları görüntü işleme programında çözümleyebilirsiniz. Ancak tasarımda kullanacağınız görüntüleri toplarken ya da çekerken mutlaka bu konu aklımızın bir köşesinde durmalıdır.
Görüntüleri döndürmek, büyütmek, küçültmek, perspektif hataları düzeltmek gibi birçok uğraşı için programda çözümler mevcuttur. Hatırlarsanız rötuş ve restorasyon konusunda bazıları ile tanışma şansınız olmuştu. Bu bölümde ise dönüştürme, ölçekleme gibi perspektif uygulamalar üzerinde duracağız.
Nesneleri Dönüştürme
Dönüştürme işlemi bir görüntüyü ölçekler, döndürür, eğriltir, uzatır ya da çarpıtır. Seçime, tüm katmana, birden çok katmana ya da katman maskesine dönüşüm uygulayabilirsiniz. Ayrıca bir yola, vektör şekline, vektörel maskeye, seçim kenarlığına ya da bir kanalda dönüşüm uygulayabilirsiniz.
Düzen> Dönüştür menüsünden seçtiğimiz nesnelere aşağıda yazılan işlemleri uygulayabiliriz.
Ölçek öğeyi, dönüştürmelerin çevresinde gerçekleştirildiği sabit nokta olan referans noktasına göre büyütür ya da küçültür. Yatay, dikey ya da hem yatay hem de dikey ölçekleme yapabilirsiniz.
Döndür öğeyi referans noktasının etrafında döndürür. Varsayılan olarak bu nokta nesnenin merkezindedir ancak başka bir konuma taşıyabilirsiniz.
Eğrilti öğeyi dikey ya da yatay olarak eğer.
Deforme Et öğeyi tüm yönlerde uzatır.
Perspektif öğeye tek noktalı perspektif uygular.
Çarpıt öğenin şeklini değiştirir.
180 derece dondur, saat yönünde 90 derece dondur, saatin tersi yönde 90 derece döndür, öğeyi belirtilen derecede saat yönüne veya saatin tersi yönde döndürür.
Çevir öğeyi dikey ya da yatay olarak çevirir.
Tüm dönüştürmeler “referans noktası” olarak adlandırılan sabit bir noktanın etrafında gerçekleştirilir. Varsayılan olarak bu nokta dönüştürdüğünüz nesnenin merkezindedir. Ancak referans noktasını değiştirebilir ya da seçenekler çubuğundaki referans noktası konumlandırıcıyı kullanarak merkez noktayı farklı bir konuma taşıyabilirsiniz.
Dönüştürme araçlarından birini seçtikten sonra araca göre aşağıdaki uygulamaları yapmanız gerekir.
Ölçekle’yi seçerseniz sınırlayıcı kutuda bir tutamacı sürükleyiniz. Oranları koruyarak ölçeklendirmek için bir köşe tutamacını sürüklerken Shift tuşunu basılı tutunuz. İşaretçi tutamacın üzerine getirildiğinde çift oka dönüşür.
Döndür’ü seçerseniz, işaretçiyi sınırlayıcı kutunun dışına çıkarınız (kavisli, çift taraflı bir oka dönüşür) ve sonra sürükleyiniz. Dönüşü 15 derecelik artışlarla sınırlamak için Shift tuşunu basılı tutunuz.
Eğrilt’i seçerseniz sınırlayıcı kutuyu eğriltmek için kutudaki bir kenar tutamacını sürükleyiniz.
Deforme Et’i seçerseniz sınırlayıcı kutuyu uzatmak için kutudaki bir köşe tutamacını sürükleyiniz.
Perspektif’i seçerseniz sınırlayıcı kutuya perspektif uygulamak için bir köşe tutamacını sürükleyiniz.
Çarpıt’ı seçerseniz, seçenekler çubuğunda Çarpıtma Stili açılır menüsünden bir çarpıtma seçin ya da özel bir çarpıtma gerçekleştirmek için sınırlayıcı kutunun ve kafesin şeklini değiştirmek üzere kontrol noktalarını, bir çizgiyi ya da kafesin içindeki bir alanı sürükleyiniz.
Dönüştürme araçlarından biri ile uygulama yaparken, seçtiğiniz aracın seçenekler çubuğundaki değişkenlerini de kullanabilirsiniz. Öğeyi dönüştürürken çoğaltmak için Alt (Windows) ya da Option (Mac OS) tuşunu basılı tutunuz ve seçimi sürükleyiniz.