Kurgu Fotoğrafında Banyo ve Kâğıt Seçimi

Banyo seçimi

Fotoğraf filmi ya da kâğıdı üstünde normal olarak, çekimden sonra gözle görülen bir görüntü oluşmaz. Yalnızca ışığın etkisiyle gümüşe dönüşmüş gizli görüntü bulunur. Banyo, bu gizli görüntünün bir dizi kimyasal işlemle açık ve kalıcı görüntüye dönüştürülmesidir. Çekilmiş olan pozların küçük bir hata, dikkatsizlik veya bilgisizlik nedeni ile ziyan olmaması için banyo ve karanlık oda bilgisi yeterli düzeyde olmalıdır.

Banyo seçimi;

Film yapısına,

Çekim tekniğine,

Gren yapısına göre,

Netliğe,

Keskinliğe,

Renklerin doğruluğu ve canlılığına,

İstenen sonucun normal, yumuşak veya kontrast olmasına göre yapılmalıdır.

Fotoğrafta yaratılmak istenen etkiye göre;

Yüksek enerjili geliştiriciler (büyük gren elde etmek için),

MQ ve PQ geliştiriciler (ince gren elde etmek için),

Yüksek kontrast geliştiriciler (kontrast etki yaratılmak için)

Akütans geliştiriciler (keskinliğin artırılması için) tercih edilmelidir.

Film banyosu yapılırken dikkat ve temizlik çok önemlidir. Film üzerine yapışacak çok küçük bir toz zerreciği film üzerindeki o karenin yok olmasına neden olabilir. Bu nedenle film banyosu ve kart baskısının yapılacağı bölüm sürekli temiz tutulmalı ve burada çalışırken çok dikkatli olunmalıdır. Film banyosu hazırlanırken imalatçı firmanın önerileri (sıcaklık, ölçü, zaman vb.) dikkate alınmalı ve bunlara uygun hareket edilmelidir.

Banyo işleminde kullanılan kimyasal maddeler

Film ve kart banyosu işlemlerinde kullanılması için her firma değişik banyo bileşimleri hazırlamaktadır. Banyo bileşenlerinin hazırlanması için kullanılan kimyasal maddeler piyasadan farklı şekillerde temin edilebilir.

Banyo bileşenlerinin hazırlanması:

Birinci ve en basit yol: Likit (sıvı) olarak hazırlanmış olan banyo malzemeleri alınır ve üretici firmanın tavsiyelerine göre sulandırılarak belirtilen sürelerde kullanılır.

İkinci yol: Farklı kimyasal maddelerin belirli oranlarda karıştırılmasıyla hazırlanan fakat sulandırılmadan piyasaya sunulan kristal halindeki malzemeler alınır yine üretici firmanın tavsiyelerine göre saf su içinde eritilerek kullanılacak hale getirilir.

En zor ve uğraş isteyen yol: Belirli kimyasal maddeler alınır, yine belli oranlarda karıştırıldıktan sonra saf su içinde eritilerek kullanılır. Bu son yöntem fotoğrafçıya istediği tonda, sertlikte ve gren yapısında film ya da baskı yapabileceği banyoyu hazırlamasına imkân tanır.

Karanlık oda

Karanlık oda

Fotoğraf kâğıdının seçimi

Fotoğraf filmi üzerindeki gizli görüntü, bir dizi kimyasal işlemle kâğıt üzerinde açık ve kalıcı bir görüntüye dönüştürülür.

Kâğıt türleri:

Fiber tabanlı kağıtlar (FB): Yüksek fiber tabanlı kağıtlar özellikle işleme sırasında fiziksel hasardan koruyan sertleştirilmiş jelatin katman içerir. Fiber tabanlı kağıtlar genellikle sergi, görüntüleme ve arşivleme gibi yüksek kaliteli baskılar için tercih edilir.

Reçine kaplı kağıtlar: Reçine kaplı kağıtların iki yüzeyi sıvıyı emmesini engelleyecek şekilde kaplanmıştır. Suya dayanıklı, hızlı kuruma ve yüksek renk yansıtma özellikleri nedeniyle profesyonel fotoğrafçılar tarafından tercih edilir.

Renk kağıtları: Günümüzde mevcut tüm fotoğraf kağıtları reçine veya katı polyester kaplanmıştır. Renkli fotoğraf malzemeleri için kullanılan emülsiyon diğer destekleyici katmanlar ile birlikte üç renk emülsiyon tabakası oluşur. Renk katmanları bu katmanlara karşılık gelen renklere karşı hassastır.

Fiber tabanlı kâğıt   Reçine kaplı kâğıt

Fiber tabanlı kâğıt         Reçine kaplı kâğıt

Kullanılacak kâğıdın niteliği fotoğrafı doğrudan etkiler. Fotoğraf kâğıdının niteliğini belirleyen başlıca dört özellik vardır.

Duyarkatta kullanılan gümüş tuzları ve bunların oranları: Duyarkatta kullanılan gümüş tuzunun cinsi; fotoğraf kağıdının hız, kontrast, görüntü niteliği ve rengi gibi birçok özelliğini doğrudan etkiler.

Duyarkatın kontrastı: Fotoğraf kağıtları 0-5 arasında değişen kontrast derecelerinde yapılırlar. Numara büyüdükçe kontrast da artar.

Kâğıt yüzeyinin yapısı: Fotoğraf kağıtları farklı yüzey dokularına sahiptir. Parlak yüzeyler gölge ayrıntılarını daha iyi verirler ve doygun bir siyahla çalışma şansı vardır. Mat ve yarı mat yüzeyler daha yumuşak ton geçişleri oluşturmaları nedeniyle iri grenli ya da keskinliği düşük negatifler için daha uygundurlar. Mat yüzeyler üzerinde pastel, anilin ya da ekolin boyalarla çalışılabilir.

Kâğıt tabanının cinsi: Resin kaplı (RC) veya Polietilen (PE) kağıtlar günümüzde en çok kullanılan taban sınıfını oluşturur. İki yüzeyi de sentetik bir organik polimerle kaplanan bu kağıtlar, sağladıkları su yalıtkanlığı nedeniyle banyo ve yıkama sürelerinin kısalmasını sağlar.

Fotoğraf kâğıdı boyutları

Fotoğraf kâğıtları, 9×13/ 10×15 / 15×21/ 18×24/ 20×25/ 25×30/ 30×40/ 40×50 / 50×60 ve 80×100 cm’dir. Daha büyük fotoğraflar için metrelik denilen kâğıtlar kullanılır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir